Evropa vždy představovala špičku v oblasti vývoje vrtulníků. V Německu vznikaly už před druhou světovou válkou první opravdu použitelné helikoptéry, zatímco na ostatních kontinentech se konstruktéři potýkali se složitým vývojem a byli hodně vzdáleni hotovým strojům. Také sériová výroba byla v Evropě zahájena o mnoho let dříve, než tomu bylo jinde. Hnací sílu představovaly práce španělského konstruktéra Ciervy, který později působil ve Velké Británii. I když se zabýval především vírníky, jeho objevy... Celý popis

Koupit za 421 Kč
  • Od nejoblíbenějších
  • Od nejlevnějších
  • Od nejdražších

Popis

Evropa vždy představovala špičku v oblasti vývoje vrtulníků. V
Německu vznikaly už před druhou světovou válkou první opravdu
použitelné helikoptéry, zatímco na ostatních kontinentech se
konstruktéři potýkali se složitým vývojem a byli hodně vzdáleni
hotovým strojům. Také sériová výroba byla v Evropě zahájena o mnoho
let dříve, než tomu bylo jinde. Hnací sílu představovaly práce
španělského konstruktéra Ciervy, který později působil ve Velké
Británii. I když se zabýval především vírníky, jeho objevy a
technická řešení posunuly evropské i světové vrtulníkové letectví o
velký kus dopředu. Největší zásluhu na rozvoji vrtulníkového
průmyslu mělo předválečné a válečné Německo. Velké prostředky
investované do vývoje strojů s rotující nosnou plochou se projevily
v typu Fw 61, který již před druhou světovou válkou ohromoval
laické diváky i technické experty po celé Evropě. V období druhé
světové války nasadili Němci do operační služby ještě několik typů
a postupně se dařilo dokončovat vrtulníky i v ostatních evropských
zemích.
Konec druhé světové války pochopitelně ukončil slibný rozvoj
helikoptér v poraženém Německu a většina nerealizovaných i
rozpracovaných projektů putovala k vítězným mocnostem. Již
existující stroje prošly náročným testováním v USA, Velké Británii
i v Sovětském svazu. Všechny vítězné státy z německých prací v
různé míře čerpaly při stavbě vlastních vrtulníků. V oblasti vývoje
se do popředí dostaly továrny z Francie, Itálie a Velké Británie.
Francouzské společnosti Sud Est a Ouest, později transformované do
Sud Aviation, zahájily velmi dynamický vývoj mnoha typů, které se
dostaly i do sériové služby. Velká Británie a Itálie také začaly
stavět rozličné typy, po složitém vývoji se ale zřetelně ubíraly
cestou licenční výroby již existujících amerických helikoptér.
Domácí továrny Westland a Agusta navázaly spolupráci se
společnostmi Sikorsky a Bell. Nejen evropské nebe začaly brázdit
licenční kopie typů Bell 47, Bell 206/212/412 a Sikorsky S-51 či
S-58 Sea King. Francie trh zásobovala domácími konstrukcemi, které
dodnes slouží u mnoha desítek provozovatelů po celém světě. Mezi
nejrozšířenější typy můžeme zařadit stroje Alouette, Gazelle,
Ecureuil, Puma, Super Puma nebo Dauphin. Itálie se v oblasti
vlastního vývoje soustředila zejména na komerčně mimořádně úspěšný
typ A-109 a Británie na vojenský typ Lynx.
Jestliže se šedesátá a sedmdesátá léta minulého století nesla ve
znamení národních výrobců, další desetiletí plně vystihuje slovo
spolupráce. Země sdružené v NATO i další státy západní Evropy se
dohodly na společném vývoji a výrobě nové generace vojenských
vrtulníků. Některé projekty nakonec skončily rozpadem konsorcia,
jiné, jako například NH-90 či Tiger, úspěšně dosáhly sériové výroby
a produkují se dodnes. Postupující globalizace obchodního a
průmyslového prostředí se v devadesátých letech nevyhnula ani
Evropě. Téměř všichni výrobci se spojili do rozsáhlých nadnárodních
firem a evropskému trhu dnes dominují společnosti Agusta Westland a
Eurocopter. Spojení byla úspěšná a oběma společnostem se daří i na
zahraničních trzích. Například Eurocopter dodává vrtulníky US
Army.
Odlišným vývojem prošel vrtulníkový průmysl ve východní Evropě.
Perspektivní národní projekty v členských zemích Varšavské smlouvy
a Rady vzájemné hospodářské pomoci byly direktivně ovlivňovány ve
prospěch kolektivních zájmů. Ačkoli mělo například Československo
mnohem lepší předpoklady pro vývoj lehkých vrtulníků, byl tento
úkol v šedesátých letech svěřen Polsku, které ani za 30 let výroby
typu Mi-2 nedokázalo odstranit hlavní slabinu typu – nevýkonný
motor, a namísto toho se věnovalo instalaci dalšího a dalšího
těžkého vybavení. Domácí projekt W-3 Sokol vznikl ve spolupráci se
sovětskými experty. Nepřinesl ale očekávaný výsledek a výroba
skončila relativně brzy. Výjimku v tomto schématu představuje
Rumunsko, které se díky volnějším vazbám na Moskvu dokázalo
dohodnout s francouzskou firmou Aerospatiale na licenční výrobě
typu
Zobrazit více

Parametry

Žánr naučné
Rok vydání 2013
Autor Jakub Fojtík
Počet stran 480
Výrobce Svět křídel
Vazba Pevná bez přebalu matná
Jazyk české
Váha 1262 gramů
ISBN 978-80-87567-25-8
Zobrazit více parametrů