Česká republika se v květnu 2004 stala členskou zemí Evropské unie. Okamžikem vstupu se také automaticky účastní třetí fáze projektu hospodářské a měnové unie se závazkem budoucího vstupu do eurozóny a přijetí jednotné měny euro. Členství v EU výrazně ovlivnilo institucionální rámec pro provádění hospodářské politiky, přineslo prostředí volného pohybu osob, zboží, služeb a kapitálu a vytvořilo v mnoha aspektech nové podmínky pro chování ekonomických subjektů. Česká republika se vstupem do EU začlenila... Celý popis

Koupit za 391 Kč
  • Od nejoblíbenějších
  • Od nejlevnějších
  • Od nejdražších

Popis

Česká republika se v květnu 2004 stala členskou zemí Evropské unie. Okamžikem vstupu se také automaticky účastní třetí fáze projektu hospodářské a měnové unie se závazkem budoucího vstupu do eurozóny a přijetí jednotné měny euro.
Členství v EU výrazně ovlivnilo institucionální rámec pro provádění hospodářské politiky, přineslo prostředí volného pohybu osob, zboží, služeb a kapitálu a vytvořilo v mnoha aspektech nové podmínky pro chování ekonomických subjektů. Česká republika se vstupem do EU začlenila do vnitřního trhu Unie a vzdala se částí svých pravomocí ve prospěch orgánů Společenství. Po vstupu do Evropské unie přišla Česká republika o možnost provádět samostatnou zemědělskou, dopravní a vnější obchodní politiku. Výrazným způsobem se členství v EU ovšem dotklo i dalších oblastí, které podléhají koordinaci. Jednou z nich je i fiskální politika.
Publikace je věnována fiskální politice a možnostem a mezím její realizace v prostředí měnové unie. Fiskální politika je jednou z makroekonomických politik, nástrojem, který může vláda použít k ekonomické stabilizaci.

Text je rozdělen do čtyř kapitol.
První kapitola je vstupem do problematiky, je obecným pojednáním o potřebě ekonomické stabilizace a zabývá se fiskální politikou jako nástrojem této stabilizace. Pozornost je věnována nejen pohledu jednotlivým proudům ekonomické teorie na potřebu ekonomické stabilizace, ale také na diskuzi o účinnosti nástrojů fiskální politiky.
Druhá kapitola je již zaměřena na specifika fiskální politiky, která plynou z členství v měnové unii. Vysvětlena je teorie optimálních měnových oblastí, která je teoretickou oporou pro zhodnocení toho, jak velké nároky bude klást členství v měnové unii na národní fiskální politiku po vstupu země do měnové unie. Pozornost je dále zaměřena na zhodnocení účinnosti nástrojů fiskální politiky v prostředí měnové unie a také na fiskální federalismus, včetně zhodnocení přínosů a nákladů spojených s jeho realizací.
Třetí kapitola se zabývá evropskou ekonomickou integrací a projektem hospodářské a měnové unie. V kapitole je popsán systém koordinace fiskálních politik v eurozóně a zhodnocen existující systém fiskálních transferů a jeho účinnost jako nástroje ekonomické stabilizace.
Čtvrtá kapitola je aplikací dané problematiky na podmínky České republiky – jaké nároky bude klást přijetí jednotné měny na českou fiskální politiku a zda bude mít česká vláda po přijetí jednotné měny euro dostatečnou škálu nástrojů k makroekonomické stabilizaci.

Obsah
1. Role fiskální politiky v makroekonomické stabilizaci
2. Fiskální politika realizovaná v podmínkách měnové unie
3. Evropská legislativa upravující oblast fiskální politiky
4. Případová studie – Česká republika

Publikace je určena nejen studentům vysokých škol ekonomického zaměření, ale řadu cenných informací zde naleznou také vedoucí pracovníci podnikatelských subjektů. Právě oni jsou nuceni se v podnikatelské praxi vypořádat se změnami, které souvisí s implementací evropské legislativy týkající se společného trhu (s perspektivou měnové unie), do národního práva.
Zobrazit více

Parametry

Autor Veronika Hedija
Jazyk české
Nakladatelství C. H. Beck
Rok vydání 2014
Vydavatel C.H.BECK
Výrobce C.H.BECK
Počet stran 144